6 października 2025 roku firma OpenAI ogłosiła , że wszyscy zalogowani użytkownicy będą mogli prowadzić bezpośrednio wewnątrz ChatGPT rozmowy w języku naturalnym z wybranymi aplikacjami i korzystać z ich funkcji.
Firma udostępniła także zestaw narzędzi dla deweloperów – Apps SDK. To krok w stronę przekształcenia ChatGPT z narzędzia do generowania tekstu w platformę wykonawczą, umożliwiającą realizację konkretnych zadań.
Aplikacje zaproszone do ekosystemu ChatGPT
Aplikacje będą naturalnie wpasowywać się w konwersację. Użytkownicy będą mogli je odkryć, gdy ChatGPT zasugeruje użycie konkretnej aplikacji w kontekście rozmowy, lub wywołując je po nazwie, używając języka naturalnego (np. „Spotify, stwórz playlistę na moją imprezę w ten piątek”). Aplikacje te włączą do przestrzeni ChatGPT znane elementy interaktywne, takie jak mapy, listy odtwarzania czy prezentacje, umożliwiając korzystanie z nich w formie interakcji konwersacyjnej.
W momencie premiery, aplikacje stały się dostępne dla wszystkich zalogowanych użytkowników ChatGPT (w planach Free, Go, Plus i Pro), z wyłączeniem użytkowników z Europejskiego Obszaru Gospodarczego, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii. Wśród pierwszych partnerów pilotażowych, których usługi są już dostępne w języku angielskim, znajdują się: Booking.com, Canva, Coursera, Figma, Expedia, Spotify i Zillow.
CZYTAJ TEŻ: AI w Polsce: niskie zaufanie, wysoka akceptacja
Przykładowo, aplikacja Zillow może zostać zasugerowana podczas rozmowy o zakupie nowego domu, umożliwiając przeglądanie ofert pasujących do budżetu na interaktywnej mapie bezpośrednio w ChatGPT. Josh Weisberg, Head of AI w Zillow podkreślił znaczenie konwersacyjnej interakcji w branży nieruchomości: „Aplikacja Zillow w ChatGPT ukazuje moc sztucznej inteligencji, która sprawia, że rynek nieruchomości staje się bardziej ludzki. Razem z OpenAI dostarczamy milionom użytkowników pierwsze tego rodzaju doświadczenie – konwersacyjny przewodnik, który sprawia, że znalezienie domu jest szybsze, łatwiejsze i bardziej intuicyjne.”
W przypadku Spotify, użytkownicy mogą prosić ChatGPT o tworzenie playlist, rekomendowanie utworów, a nawet wykonywanie działań w ich imieniu, takich jak kontrolowanie odtwarzania czy zarządzanie listami obserwowanych. W tym celu, za pierwszym razem użytkownik jest proszony o połączenie konta i udzielenie zgody na udostępnienie danych (np. historii słuchania).
W przyszłości planowane jest dalsze rozszerzanie ekosystemu. Jeszcze w tym roku OpenAI uruchomi aplikacje dla wersji ChatGPT Business, Enterprise i Edu, pracuje nad tym z 11 partnerami, m.in. z Khan Academy, Uberem, TripAdvisor czy Target, rozpocznie przyjmowanie zgłoszeń deweloperów do publikacji i udostępni dedykowany katalog aplikacji, udostępni więcej szczegółów na temat monetyzacji.
Jednym z kluczowych następstw jest zmiana sposobu, w jaki konsumenci wchodzą w interakcję z usługami cyfrowymi, szczególnie w kontekście zakupów i wyszukiwania.
Jak ruch OpenAI zmieni e-commerce?
Ruch OpenAI, wprowadzający aplikacje bezpośrednio do interfejsu konwersacyjnego, ma potencjał głębokiej transformacji e-commerce, przesuwając zakupy z dedykowanych stron internetowych i aplikacji do interakcji opartej na czacie.
Kluczową zmianą, która ukształtuje przyszłość e-commerce w ChatGPT, jest zapowiedziany Agentic Commerce Protocol (ACP). Ten otwarty standard ma umożliwić natychmiastowe dokonanie zakupu (instant checkout) wewnątrz ChatGPT.
Oznacza to, że tradycyjna ścieżka zakupowa – wyszukiwanie, przejście na stronę, dodanie do koszyka, wypełnienie formularzy – może zostać zastąpiona jedną płynną konwersacją. Użytkownik nie będzie musiał opuszczać ChatGPT, aby dokonać rezerwacji na Booking.com, znaleźć mieszkanie na Zillow, czy kupić coś, gdy tylko asystent to zasugeruje.
W e-commerce pojawią się nowe wzorce zachowania.
ChatGPT będzie sugerować produkty lub usługi (np. Expedia, Booking.com) w najbardziej odpowiednim momencie rozmowy. Zamiast klikania, użytkownicy będą używać języka naturalnego do finalizacji transakcji dzięki ACP. Dostęp do kontekstu użytkownika umożliwi aplikacjom personalizowanie propozycji. W tym modelu AI staje się pośrednikiem w zakupach, czyniąc proces szybszym i bardziej intuicyjnym, co może zrewolucjonizować sposób, w jaki konsumenci wchodzą w interakcje z markami i dokonują zakupów online.
CZYTAJ TEŻ: Europa wychodzi z cienia i przyspiesza w wyścigu o dominację w AI

