Generatywna sztuczna inteligencja zdobywa coraz większą popularność, a firmy planują wydać ponad bilion dolarów na infrastrukturę AI w nadchodzących latach. „Sztuczna inteligencja staje się jednym z głównych czynników transformacji we współczesnej komunikacji i tworzeniu treści” – podkreślali uczestnicy II Kongresu Biznes Polska Świat.

    Rozwój sztucznej inteligencji był jednym z tematów poruszanych podczas II Kongresu Biznes Polska Świat, który odbył się 25 listopada w Hotelu InterContinental w Warszawie. Kongres zgromadził przedstawicieli biznesu, polityki, nauki i organizacji pozarządowych. Eksperci nie mieli wątpliwości, że temat sztucznej inteligencji zdominuje 2025 r.

    Zobacz nasz najnowszy raport „Pionierzy AI. Najlepsze firmy kształtujące technologiczny krajobraz. Liderzy AI Driven w regionie CEE”

    Najlepsze firmy kształtujące technologiczny krajobraz

    Podczas kongresu premierowo zaprezentowano raport przygotowany wspólnie przez MCI Capital, Bain & Company oraz Art of Networking – „TOP AI Driven Companies. Najlepsze firmy kształtujące technologiczny krajobraz”. Raport pokazuje, w którym kierunku będzie rozwijać się AI oraz które firmy w wyścigu o nią zajmują dzisiaj czołową pozycję.

    – Spółki AI w Polsce to przede wszystkim software house’y oraz firmy produktowe rozwijające aplikacje w obszarach marketingu, rozpoznawania tekstu i obrazu. W porównaniu z wynikami z zeszłego roku bardzo cieszy fakt, że istotnie zwiększył się odsetek osób pracujących nad realnymi produktami i aplikacjami z własnym IP – mówił podczas prezentacji raportu Tomasz Mrozowski, partner inwestycyjny w MCI.

    omasz Mrozowski, Investment Partner MCI Capital
    Fot. Tomasz Mrozowski, Investment Partner w MCI Capital
    Fot. Paweł Szreder, Partner w Bain & Company

    W publikacji znalazły się komentarze autorów raportu i ekspertów branżowych. Przypomniano w nim, że AI staje się̨ głównym obszarem inwestycji w USA, ale także na całym świecie, w tym także w Polsce. W ostatnim roku około jedna trzecia globalnych inwestycji typu venture capital była ukierunkowana na sztuczną inteligencję. Wśród wyzwań autorzy raportu wymieniają m.in. infrastrukturę. Niedobory energii i chipów mogą ograniczyć tempo adopcji AI.

    O przeszkodach w rozwoju AI mówił podczas Kongresu również prof. Dariusz Jemielniak, Wiceprezes Polskiej Akademii Nauk. Wśród nich wskazał przede wszystkim kwestie finansowe. – Miliard złotych na sztuczną inteligencję, które obiecuje Ministerstwo Cyfryzacji, jest potrzebny, ale to nie są duże pieniądze. To grosze w porównaniu do potrzeb. Musimy radykalnie zwiększyć wydatki na badania i rozwój. Potrzeba pomostowego finansowania wynalazków, zmiany kultury biznesowej – apelował.

    Przyspieszenie i ułatwienie procesów w firmach

    Wiele firm widzi ogromne szanse w rozwoju AI. Sztuczna inteligencja może znacząco przyspieszyć wiele procesów. Maciej Stolarski, AI Officer & PMO Director w WeNet Group, firmie, która jest liderem marketingu online i doradztwa cyfrowego w Polsce, przyznał, że dzięki sztucznej inteligencji możliwe jest szybkie tworzenie treści. – Nie jesteśmy wtyczką do Chata GPT. Zbudowaliśmy swoje wewnętrzne, autorskie narzędzie – WeNa, które zbiera i agreguje wszystkie funkcjonalności związane z AI w jednym miejscu. Nie korzystamy z jednego modelu AI, odpowiedni dobieramy do zadania, które ma realizować – mówi.

    Fot. Maciej Stolarski, AI Officer & PMO Director w WeNet Group

    Dr Anna Gawlikowska, Swiss AI CEO, przyznała, że firma dzięki rozwiązaniom opartym o AI optymalizuje przyszłość.

    – Zajmujemy się głównie energetyką, mamy jeden z najbardziej zaawansowanych systemów. Ale działamy także w obszarze nieruchomości. Budujemy całe modele państw, modelujemy 20-40 mln ludzi w tzw. capture area. Możemy sprawdzić, kto będzie korzystał z wieżowca, który jest w trakcie budowy, za 10-20 lat. Użytkownicy mogą w nasz system wstawić mosty, drogi i sprawdzić, czy dana inwestycja im się zwróci – mówiła dr Anna Gawlikowska.

    Dr Anna Gawlikowska, Swiss AI CEO
    Fot. Dr Anna Gawlikowska, Swiss AI CEO

    Z AI szeroko korzysta również InPost. – Przy naszej skali wykorzystanie AI to nie jest opcja, to konieczność biznesowa. AI jest obecna u nas we wszystkich obszarach. Jesteśmy w stanie jednym kliknięciem przeanalizować kilka tysięcy nagrań, by lepiej zrozumieć naszych klientów, wyciągnąć wnioski. Zbudowaliśmy skaner legislacyjny, którego celem jest odnajdywanie informacji o projektach ustaw, zmian prawa, analizowanie, podsumowanie – mówił Mateusz Krawczyk, Product Lead w obszarze Data & AI w InPost Group.

    Fot. Mateusz Krawczyk, Data & AI Product Lead w InPost Group.

    Przemysław Barszcz, Country Manager w Booksy, informował, że firma szeroko korzysta z chatbotów. Z kolei Jacek Staszewski, dyrektor Działu komercjalizacji i zarządzania projektami w IDEAS NCBR, opowiedział o AI Shield. Projekt oparty na wykorzystaniu sztucznej inteligencji ma poprawić bezpieczeństwo pasażerów, infrastruktury kolejowej oraz ograniczyć opóźnienia pociągów.

    Wśród wyzwań, z jakimi w zakresie rozwoju AI będzie się trzeba mierzyć, eksperci wymieniali choćby brak wykwalifikowanych pracowników. Jarosław Królewski, CEO/co-founder w Synerise, zwrócił jednak uwagę, że AI jako jedna z nielicznych w nauce pozwala dokonywać przełomów małymi zespołami, ale za to bardzo utalentowanymi. – Pięcio-, dziesięcioosobowe zespoły mogą wprowadzać wielkie innowacje bez dużych zasobów finansowych – podkreślił.

    Kinga Piecuch, prezeska zarządu w Hewlett Packard Enterprise Polska, mówiła o przeszkodach finansowych, a dr Krzysztof Wojewodzic, CEO w ESCOLA S.A., o konieczności współpracy biznesu z nauką.

    Czytaj dalej: