Sztuczna inteligencja w energetyce coraz częściej pomaga firmom w poprawie efektywności energetycznej oraz w realizacji celów energetycznych.
W tych obszarach branży energetycznej AI może przynieść największe korzyści
92 proc. liderów z sektora energetycznego uważa, że firmy wdrażające AI zyskają przewagę konkurencyjną nad tymi, które tego nie zrobią – wynika z raportu „Inteligentne rozwiązania w sektorze energetycznym” opracowanego przez firmę doradczą KMPG.
44 proc. badanych przyznało, że traktują sztuczną inteligencję jako elementarną część swojej działalności, integrując ją z głównymi procesami operacyjnymi. Jednak coraz częściej wykorzystują technologie AI nie tylko do realizacji działań technicznych czy operacyjnych. Zaczynają widzieć w niej potencjał do zwiększenia wartości biznesowej firmy. Tym bardziej, że 60 proc. firm z tego sektora odnotowało zwrot z inwestycji w AI przekraczający 10 proc. ich wartości.
Najważniejsze obszary zastosowania AI w energetyce są następujące:
- zwiększenie wydajności operacyjnej,
- zarządzanie interesariuszami,
- budowanie przewagi konkurencyjnej,
- wspieranie celów ESG,
- optymalizacja finansowa,
- poprawa zarządzania danymi,
- ograniczanie ryzyk biznesowych,
- sprawniejsze podejmowanie decyzji i redukcja kosztów,
- poprawa jakości obsługi klienta.
To hamuje rozwój sztucznej inteligencji w energetyce
Autorzy badania zapytali również o to, co wstrzymuje wdrażanie i skalowanie AI w firmach z sektora energetycznego. Przedstawiciele firm wskazywali na następujące elementy:
- 58 proc. – problem z jakością danych,
- 38 proc. – złożoność organizacyjną,
- 37 proc. – ograniczenia budżetowe.
Nie bez znaczenia są również trudności w pomiarze zwrotu z inwestycji oraz rozproszone przywództwo w zakresie AI. Firmy wskazywały również na problemy kompetencyjne, zarówno wśród specjalistów, jak i pracowników opercyjnych.
Ponadto pracownicy mierzą się z mentalną barierę, która wpływa na to, jak podchodzą do AI. Eksperci KMPG podkreślają, że wdrażanie AI to nie tylko kwestie technologiczne, ale też potrzeba zbudowania zaufania w ludziach, którzy będą z niej korzystać. Pomocne może okazać się w tym pokazywanie konkretnych, namacalnych przykładów skutecznego wykorzystania AI, np. do inteligentnej optymalizacji zużycia paliwa.
CZYTAJ TEŻ: W firmach coraz większa presja na korzystanie z AI
CZYTAJ TEŻ: Przemysł w Polsce chce więcej AI, ale inwestuje mało
AI w energetyce cały czas natrafia na bariery do pokonania
Jak mówi cytowana w komunikacie KMPG Anna Szczodra, partner współzarządzający w KPMG Law, radca prawny i lider doradztwa dla branży energetycznej w Polsce i EMA w KMPG w Polsce, wdrożenie AI w sektorze energetycznym cały czas natrafia na bariery do pokonania.
– Z punktu widzenia prawa wyzwaniem jest brak precyzyjnych regulacji dotyczących zastosowania AI w infrastrukturze krytycznej, co rodzi niepewność po stronie inwestorów i operatorów. Mimo to kierunek zmian wydaje się obiecujący – zarówno unijny AI Act, jak i przygotowywana Strategia Cyfryzacji Polski do 2035 roku zapowiadają ułatwienia w zakresie standaryzacji, interoperacyjności oraz bezpiecznego wdrażania rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji – komentuje Anna Szczodra.
W jej opinii podczas wchodzenia w kolejną fazę cyfrowej transformacji kluczowe będzie systemowe podejście do integracji AI z działalnością operacyjną firm – począwszy od automatyzacji procesów, poprzez rozwój nowoczesnej infrastruktury danych, aż po wykorzystanie AI jako narzędzia wspierającego cele klimatyczne i zwiększającego odporność systemu.
– To właśnie skoordynowane działania technologiczne, organizacyjne i regulacyjne zdecydują o tym, czy sztuczna inteligencja przyniesie sektorowi energetycznemu realną, długofalową wartość – podsumowuje ekspertka KPMG.

