AlphaGo to program komputerowy do gry w Go, stworzony przez firmę DeepMind, należącą do Google. Został zaprojektowany w celu naśladowania intuicji ludzkiej i poprawy umiejętności poprzez naukę maszynową i głębokie sieci neuronowe.
Już w listopadzie 2015 roku AlphaGo jako pierwszy program pokonał zawodowego gracza w Go, Fan Huia, co było przełomowym momentem w historii sztucznej inteligencji.
Technologia i wyzwania projektu AlphaGo
AlphaGo łączy głębokie sieci neuronowe z zaawansowanymi algorytmami przeszukiwania. Ucząc się z milionów amatorskich partii, system rozwijał swoje umiejętności, a następnie grał przeciwko sobie w tzw. grach wzmacniających. Co do zasady, największym wyzwaniem było nauczenie maszyny zrozumienia i przewidywania niezwykle skomplikowanych ruchów w Go. Wcześniej uważano to za nieosiągalne dla sztucznej inteligencji.
Dziedzictwo technologiczne
Zdaniem zespołu Google DeepMind zwycięstwo AlphaGo zainspirowało nową erę systemów sztucznej inteligencji. Stało się to definitywnym dowodem na to, że zastosowanie sieci neuronowych może obejmować złożone dziedziny, natomiast wykorzystanie uczenia ze wzmocnieniem ukazało, jak maszyny mogą samodzielnie rozwiązywać niezwykle trudne problemy, jedynie przez próby i błędy.
Zdolność do przewidywania i planowania również znajduje zastosowanie w dzisiejszych systemach AI.
Google DeepMind
Słynne sukcesy AlphaGo
AlphaGo zyskało międzynarodową sławę, pokonując Lee Sedola w marcu 2016 roku w Seulu, co było transmitowane na żywo dla milionów widzów. W istocie, wygrana ta, przewidziana dekadę wcześniej przez ekspertów, ugruntowała pozycję AlphaGo jako najmocniejszego gracza w historii Go. Szczególnie znane są pojedyncze ruchy programu, jak ruch 37 przeciwko Lee Sedolowi, który zmienił przebieg partii i zaskoczył świat swoją kreatywnością.
Pozostała część artykułu pod materiałem wideo:
W 2017 r. AlphaGo znów zyskało rozgłos po pokonaniu najlepszego na świecie gracza w Go, Ke Jie. Program zwyciężył 3:0 w serii meczów rozegranych podczas szczytu Future of Go Summit w Wuzhen. Wydarzenie było szeroko komentowane na całym świecie nie tylko przez fanów Go, ale głównie przez media technologiczne.
Po tych meczach, DeepMind ogłosił, że program komputerowy “przechodzi na emeryturę” z profesjonalnej rywalizacji w Go. Decyzję uzasadniono faktem, że AlphaGo osiągnęło cel, jakim było zmierzenie się i pokonanie najlepszych graczy ludzkich. Program nie miał już przed sobą nowych wyzwań w tej dziedzinie. W związku z tym, Demis Hassabis z DeepMind podkreślił, że sukcesy AlphaGo w grze z ludźmi były ukoronowaniem jego osiągnięć jako programu komputerowego, co skłoniło zespół do podjęcia decyzji o jego “emeryturze”.
Pozostała część artykułu pod materiałem wideo:
Inne wersje programu
Po sukcesach AlphaGo, DeepMind stworzyło bardziej zaawansowane wersje w tym AlphaGo Zero, które nauczyło się grać wyłącznie przez systematyczną samonaukę bez ludzkich danych wejściowych. Następnie powstał AlphaZero, który potrafi grać nie tylko w Go, ale również w szachy i shogi, demonstrując uniwersalność i skalowalność podejścia DeepMind do sztucznej inteligencji.
Ponadto sukcesy AlphaGo wyznaczyły nową erę w badaniach nad sztuczną inteligencją. Pokazują, że maszyny mogą nie tylko konkurować, ale i przewyższać ludzi w zadaniach wymagających intuicyjnego myślenia i kreatywności. Wpłynęło to na wiele dziedzin nauki i technologii, otwierając nowe ścieżki badań i zastosowań sztucznej inteligencji.
Czytaj dalej: