W 2023 roku sztuczna inteligencja zyskała na znaczeniu w biznesie głównie ze względu na dojrzewanie technologii AI, które umożliwiło efektywniejsze i szerokie zastosowania w różnych branżach. Pandemia COVID-19 przyspieszyła transformację cyfrową, zwiększając potrzebę i przyjęcie technologii AI.

    Równocześnie, narzędzia AI stały się bardziej dostępne i przystępne cenowo dla firm różnej wielkości. Dodatkowo rosnące zainteresowanie automatyzacją w biznesie napędzało adopcję AI, jako kluczowego narzędzia w poprawie efektywności operacyjnej i innowacyjności.

    Przedsiębiorstwa z AI na szczycie priorytetów

    Wybranie tylko 58 firm zajmujących się sztuczną inteligencją z tak szerokiej i dynamicznie rozwijającej się branży jest trudne, ale mogę wskazać kilka kluczowych graczy i innowatorów w różnych dziedzinach zastosowania AI. Oto lista firm, które są godne uwagi ze względu na ich innowacje, wpływ na rynek lub unikalne zastosowania AI.

    Badania i rozwój w sztucznej inteligencji

    • OpenAI – modele językowe.
    • DeepMind (Alphabet Inc.) – głębokie uczenie maszynowe.
    • Google AI – badania w różnych dziedzinach sztucznej inteligencji.
    • Facebook AI Research (FAIR) – rozwój sztucznej inteligencji w mediach społecznościowych.
    • Baidu – chińska wyszukiwarka napędzana AI; usługi internetowe.
    • Tencent AI Lab – badania w dziedzinie sztucznej inteligencji.
    • Microsoft AI – rozwiązania i narzędzia AI.

    Technologia i hardware

    • NVIDIA – głębokie uczenie i rozwój sprzętu.
    • IBM Watson – komputery kognitywne.

    E-commerce i usługi cyfrowe

    • Amazon AI – Alexa i inne rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji.
    • Alibaba Cloud – usługi oparte na AI.
    • Ocado Technology – automatyzacja w e-commerce.

    Dalsza część pod materiałem wideo:

    Zdrowie i medycyna

    • Zebra Medical Vision – innowacje w opiece zdrowotnej.
    • Tempus – personalizowana medycyna.
    • PathAI – biotechnologia.
    • BenevolentAI – odkrywanie leków.
    • Freenome – wczesne wykrywanie chorób.

    Automatyzacja i robotyka

    • UiPath – automatyzacja procesów biznesowych.
    • Blue River Technology – rolnictwo.
    • Zoox (Amazon) – autonomiczne pojazdy.
    • Waymo (Alphabet Inc.) – autonomiczna jazda.
    • Tesla Autopilot – samochody elektryczne.
    • Cruise Automation (General Motors) – autonomiczne pojazdy.
    • Nuro – autonomiczne pojazdy do dostaw.
    • Aurora – autonomiczne pojazdy.
    • NVIDIA Drive – samochody autonomiczne.
    • Boston Dynamics – zaawansowana robotyka.
    • ABB Robotics – robotyka przemysłowa.
    • Brain Corp – oprogramowanie dla robotyki.
    • CloudMinds – technologia chmury dla robotów.
    • Anki – robotyka w zabawkach.

    AI w biznesie

    • SAS Institute – analityka zaawansowana.
    • Palantir Technologies – analiza dużych zbiorów danych.
    • Salesforce Einstein – CRM.
    • Element AI – rozwiązania dla przedsiębiorstw.
    • C3.ai – aplikacje dla branż.
    • DataRobot – automatyczne uczenie maszynowe.
    • H20.ai – platforma uczenia maszynowego.
    • Petuum – platforma dla różnych branż.
    • Vicarious – algorytmy inspirowane ludzkim mózgiem.
    • Casetext – branża prawna.
    • CognitiveScale – systemy do personalizacji i doradztwa.
    • Big Panda – analiza dużych zbiorów danych.
    • Gong.io – analiza rozmów sprzedażowych.

    Cyberbezpieczeństwo

    • Clarifai – rozpoznawanie obrazów.
    • Cloudflare – zabezpieczenia sieciowe.
    • CrowdStrike – cyberbezpieczeństwo.
    • Darktrace – cyberbezpieczeństwo.
    • Demisto (Palo Alto Networks) – automatyzacja bezpieczeństwa.
    • Digital Reasoning – analiza danych.
    • Drawbridge – identyfikacja tożsamości cyfrowej.
    • Endgame – obrona przed cyberatakami.

    Inne zastosowania

    • iFlytek – rozpoznawanie mowy i przetwarzanie języka naturalnego.
    • Grammarly – korekta gramatyczna.
    • Mobvoi – inteligentne urządzenia noszone.
    • SenseTime – rozpoznawanie twarzy.
    • DroneDeploy – analiza danych z dronów.
    • Preferred Networks – głębokie uczenie.
    • Luminoso – analiza tekstu i języka naturalnego.

    Ta klasyfikacja pomaga zrozumieć, w jakich obszarach poszczególne firmy specjalizują się w wykorzystaniu sztucznej inteligencji, pokazując różnorodność i wszechstronność tej technologii.

    Czytaj dalej: