Raport

    Neurokognitywistyka to interdyscyplinarna dziedzina nauki, która łączy elementy psychologii, neurobiologii i neuropsychologii.

    Skupia się na badaniu procesów poznawczych i psychicznych zachodzących w mózgu oraz na zrozumieniu, w jaki sposób struktura i funkcje mózgu wpływają na te procesy. Rozwój neurokognitywistyki wiąże się z postępami w neuroobrazowaniu i modelowaniu matematycznym, co pozwala na coraz dokładniejsze badanie i rozumienie działania mózgu.

    Kluczowe aspekty neurokognitywistyki

    • Podstawy biologiczne i kognitywne. Neurokognitywistyka bada, jak różne obszary mózgu i ich połączenia wpływają na funkcje poznawcze, takie jak percepcja, pamięć, uczenie się czy motywacja.
    • Zastosowanie interdyscyplinarne. Dziedzina ta korzysta z metod i teorii z psychologii, informatyki, lingwistyki oraz neurobiologii, co pozwala na holistyczne podejście do badania umysłu.
    • Rozwój technologiczny. Wykorzystuje nowoczesne techniki takie jak obrazowanie mózgu, modelowanie komputerowe, czy techniki diagnostyczne, które umożliwiają precyzyjne badania struktur i funkcji mózgu.
    • Edukacja i rehabilitacja. Wiedza z zakresu neurokognitywistyki znajduje zastosowanie w neuroedukacji oraz neurorehabilitacji, pomagając w opracowywaniu metod nauczania i terapii dostosowanych do indywidualnych potrzeb neurologicznych i kognitywnych osób.
    • Impakt społeczny i kliniczny. Znajomość mechanizmów neurokognitywnych ma znaczenie w diagnozowaniu i leczeniu zaburzeń neurologicznych i psychicznych, a także w zrozumieniu zachowań ludzkich w kontekście społecznym i indywidualnym.

    Neurokognitywistyka, korzystając z zaawansowanych technologii i interdyscyplinarnych badań, otwiera nowe perspektywy dla nauki o mózgu, edukacji, oraz praktyki klinicznej, dostarczając głębszego zrozumienia związków pomiędzy mózgiem a zachowaniem.

    Neurokognitywistyka: nadrodziny nowej dyscypliny naukowej

    Przyjmuje się, że narodziny tej nauki miały miejsce 11 września 1956 roku, kiedy to na Massachusetts Institute of Technology odbyło się szeroko zakrojone spotkanie specjalistów kognitywistyki. George A. Miller przedstawił swój artykuł „The Magical Number Seven, Plus or Minus Two”, podczas gdy Noam Chomsky oraz Newell & Simon zaprezentowali swoje prace z zakresu informatyki. Ulric Neisser omówił wiele kwestii poruszonych na tym spotkaniu w swojej książce z 1967 roku pt. “Cognitive Psychology”. W latach pięćdziesiątych i sześćdziesiątych termin „psychologia” tracił na popularności, co skłoniło do przemianowania tej dziedziny na „naukę kognitywną”. Badacze, tacy jak Miller, zaczęli koncentrować się na reprezentacji języka zamiast na ogólnym zachowaniu. David Marr zasugerował, że każdy proces poznawczy powinien być rozpatrywany na trzech poziomach analizy: obliczeniowym, algorytmicznym/reprezentacyjnym oraz fizycznym.

    Integracja neuronauki i kognitywistyki

    Przed latami 80. XX wieku interakcje między neuronauką a kognitywistykiem były rzadkością. Neuronauka poznawcza zaczęła integrować podstawy teoretyczne nauk kognitywnych z lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych z podejściami psychologii eksperymentalnej, neuropsychologii oraz neuronauki. W późnych latach siedemdziesiątych termin „neuronauka poznawcza” został wprowadzony przez neurobiologa Michaela S. Gazzanigę oraz psychologa poznawczego George’a A. Millera. Pod koniec XX wieku rozwinięto nowe technologie, takie jak TMS (1985) i fMRI (1991), które obecnie są kluczowe dla metodologii neuronauki poznawczej.

    REKLAMA
    Raport

    Nagrody i osiągnięcia w dziedzinie neuronauki

    W 2014 roku Stanislas Dehaene, Giacomo Rizzolatti i Trevor Robbins zostali wyróżnieni nagrodą Brain Prize za badania nad mechanizmami mózgu odpowiedzialnymi za skomplikowane funkcje ludzkie, takie jak czytanie, pisanie czy liczenie. Brenda Milner, Marcus Raichle i John O’Keefe otrzymali Nagrodę Kavli za odkrycie sieci mózgowych odpowiadających za pamięć i funkcje poznawcze. W 2017 roku nagrodę Brain Prize otrzymali Wolfram Schultz, Peter Dayan i Ray Dolan za analizę mechanizmów mózgowych, które łączą uczenie się z systemem nagród.

    Czytaj dalej: