Anthropic ogłosił w czwartek wprowadzenie nowego sposobu łączenia aplikacji i narzędzi ze swoim chatbotem AI Claude, a także rozszerzoną funkcję „głębokich badań”, która umożliwia Claude przeszukiwanie internetu, kont firmowych i nie tylko.
Nowa funkcja łączenia aplikacji, nazwana Integrations (Integracje), oraz rozszerzone narzędzie głębokich badań, nazwane Advanced Research (Zaawansowane badania), są dostępne w wersji beta dla subskrybentów planów Claude Max, Team i Enterprise, a wkrótce także Pro. W związku z tymi zmianami, Anthropic zwiększył również limity użycia swojego narzędzia do programowania opartego na AI — Claude Code — dla użytkowników planu Max.
Integrations i Advanced Research są częścią starań Anthropic, by dotrzymać kroku konkurencyjnym chatbotom takim jak Gemini od Google czy ChatGPT od OpenAI. Według doniesień firma ma ambicję osiągnąć 34,5 miliarda dolarów przychodu w 2027 roku, choć droga do tego celu jest jeszcze długa — według jednego z raportów, roczne przychody spółki (w ujęciu rocznym) wynosiły około 1,4 miliarda dolarów na początku marca.
To zrobi wrażenie
Integrations opiera się na protokole MCP firmy, który pozwala modelom AI korzystać z danych pochodzących z takich źródeł jak narzędzia biznesowe, repozytoria treści czy środowiska programistyczne. Dzięki Integrations deweloperzy mogą tworzyć i hostować serwery aplikacji, które rozszerzają możliwości Claude i pozwalają użytkownikom je odkrywać oraz łączyć z Claude.
Dalsza część pod materiałem wideo:
„Gdy połączysz swoje narzędzia z Claude, zyskuje on głęboki kontekst dotyczący Twojej pracy — rozumie historię projektów, statusy zadań i wiedzę organizacyjną — i może podejmować działania w różnych środowiskach,” napisała firma Anthropic na swoim blogu.
Na początek dostępnych jest kilka Integrations od partnerów Anthropic, w tym Atlassian, Zapier, Cloudflare, Intercom, Square i PayPal. Każde z nich rozszerza funkcje Claude. Na przykład integracja z Atlassian pozwala Claude streszczać i tworzyć strony w oprogramowaniu do pracy zespołowej Confluence, a integracja z Zapier umożliwia łączenie Claude z zautomatyzowanymi przepływami pracy aplikacji obsługiwanymi przez Zapier.
Jeśli chodzi o drugą nową funkcję Claude, która debiutuje dzisiaj — Advanced Research — pozwala ona Claude przeszukiwać „setki” źródeł wewnętrznych i zewnętrznych, by dostarczyć, jak opisuje to Anthropic, „bardziej kompleksowe” raporty na dany temat w czasie od pięciu do 45 minut. Firma podaje, że Advanced Research może korzystać z nowych, rozszerzonych połączeń Claude, by przeszukiwać Integrations, a także — w przypadku używania aplikacji Claude Desktop na macOS lub Windows — lokalne dyski podłączone przez MCP.
„Dzięki nowej zdolności do prowadzenia bardziej złożonych badań, dostępnej po włączeniu przycisku Research, Claude rozkłada Twoje zapytanie na mniejsze części, dogłębnie bada każdą z nich, a następnie kompiluje obszerny raport,” kontynuuje Anthropic w swoim wpisie na blogu. „Gdy Claude wykorzystuje informacje ze źródeł, podaje wyraźne cytaty z linkami bezpośrednio do materiałów źródłowych.”
Ostatnio wiele chatbotów, takich jak Gemini, Copilot od Microsoftu czy Grok od xAI, wprowadziło własne narzędzia do głębokich badań. Napędzają je modele AI zdolne do „rozumowania”, które potrafią analizować problemy i weryfikować swoje odpowiedzi — umiejętności szczególnie istotne przy prowadzeniu dogłębnych badań nad danym tematem.
Wcześniejsza wersja narzędzia Research od Anthropic była jedną z szybszych w kategorii głębokich badań — raporty powstawały w około minutę. Jednak wyniki były zwykle płytsze, częściowo dlatego, że wcześniejsze narzędzie nie korzystało z modelu o zdolnościach rozumowania.