Perplexity otrzymało 780 milionów zapytań w maju – poinformował dyrektor generalny Aravind Srinivas podczas Bloomberg Tech Summit w czwartek. Srinivas powiedział, że wyszukiwarka oparta na AI notuje miesięczny wzrost przekraczający 20%.

    „Dajmy temu rok – jeśli utrzymamy to tempo wzrostu, będziemy robić miliard zapytań tygodniowo” – powiedział Srinivas. „To naprawdę imponujące, biorąc pod uwagę, że pierwszego dnia działalności w 2022 roku mieliśmy zaledwie 3 000 zapytań w ciągu jednego dnia. A teraz mamy 30 milionów zapytań dziennie. To był fenomenalny wzrost”.

    Srinivas zaznaczył, że ten sam tor wzrostu jest możliwy do utrzymania, szczególnie dzięki nowej przeglądarce Comet, nad którą firma pracuje.

    „Jeśli ludzie będą w tej przeglądarce, mamy nieskończoną retencję” – powiedział. „Wszystko, co wpisujesz w pasku wyszukiwania, wszystko, co pojawia się na stronie nowej karty, wszystko, co robisz w panelu bocznym, każda z odwiedzanych stron – to wszystko będą dodatkowe zapytania przypadające na aktywnego użytkownika. Do tego dochodzi pozyskiwanie nowych użytkowników, którzy mają dość przestarzałych przeglądarek, jak Chrome. Myślę, że to będzie główny sposób na rozwój w nadchodzącym roku”.

    Perplexity rośnie w siłę

    Srinivas wyjaśnił, że powodem, dla którego Perplexity rozwija Comet, jest chęć przekształcenia roli AI – z narzędzia, które tylko dostarcza odpowiedzi, w narzędzie, które wykonuje działania w imieniu użytkownika. Tłumaczył, że odpowiedź wygenerowana przez AI to w istocie cztery lub pięć wyszukiwań w jednym. Z kolei AI wykonujące działania mogłoby zrealizować całą sesję przeglądania na podstawie jednej komendy.

    „Naprawdę potrzebujesz mieć przeglądarkę i zhybrydyzować przetwarzanie danych pomiędzy urządzeniem a serwerem w możliwie najbardziej płynny sposób” – powiedział. „A to oznacza konieczność przemyślenia całej koncepcji przeglądarki”.

    Dodał, że Perplexity nie traktuje Comet jako „kolejnej przeglądarki”, lecz jako „kognitywny system operacyjny”.

    „To będzie system, który jest z tobą zawsze i wszędzie – w pracy, w życiu, działający w tle albo samodzielnie wykonujący sesje przeglądania” – powiedział Srinivas. „I myślę, że to zasadniczo zmusi nas do przedefiniowania tego, jak postrzegamy internet. Kiedyś po prostu przeglądaliśmy internet, a teraz coraz więcej ludzi po prostu żyje w internecie. Duża część naszego życia toczy się tam. A jeśli chcemy stworzyć proaktywną, spersonalizowaną AI, to ona musi żyć razem z nami – dlatego musimy całkowicie przemyśleć przeglądarkę”.

    Chociaż firma nie ujawnia zbyt wielu szczegółów dotyczących przeglądarki, Srinivas powiedział w kwietniu, że jednym z powodów tworzenia własnej przeglądarki przez Perplexity jest możliwość śledzenia aktywności użytkowników poza samą aplikacją – po to, by sprzedawać reklamy premium. To podejście zasadniczo odwzorowuje strategię, jaką kiedyś po cichu przyjął Google, aby stać się gigantem, jakim jest dziś.

    Na razie nie wiadomo dokładnie, kiedy Comet zostanie udostępniona, ale Srinivas wcześniej pisał na platformie X, że premiera nastąpi w ciągu najbliższych kilku tygodni.

    Czytaj też: