Raport

    Deep Blue zbudowany przez IBM, to komputer szachowy, który przeszedł do historii dzięki swojej spektakularnej wygranej nad Garrym Kasparowem, ówczesnym najlepszym szachistą świata. Wydarzenie to miało miejsce w Equitable Center na Manhattanie 11 maja 1997 roku, gdzie Kasparow, zdenerwowany i zdruzgotany po wcześniejszym błędzie w grze, zdecydował się poddać już po godzinie. Ta porażka mistrza z maszyną była nie tylko wydarzeniem medialnym, ale również momentem przełomowym dla rozwoju sztucznej inteligencji.

    Powstanie Deep Blue

    Prace nad Deep Blue rozpoczęły się w 1989 roku, w okresie, kiedy zainteresowanie AI było na niskim poziomie, a wcześniejsze projekty kończyły się niepowodzeniem, prowadząc do tzw. kolejnej “zimy AI”. Początki Deep Blue sięgają projektu Deep Thought, stworzonego przez zespół z Carnegie Mellon, który jako pierwszy komputer szachowy pokonał arcymistrza w 1988 roku. IBM, dostrzegając potencjał w tej technologii, zdecydował się rozwijać projekt, mając na celu stworzenie maszyny, która mogłaby pokonać najlepszego szachistę świata.

    Technologia i sztuczna inteligencja

    Deep Blue był oparty na zaawansowanych algorytmach oceny ruchów szachowych i używał specjalnie zaprojektowanego sprzętu do przetwarzania danych na dużą skalę. Komputer wykorzystywał 30 procesorów PowerPC oraz 480 układów do analizy pozycji szachowych, co umożliwiało przetwarzanie 200 milionów ruchów na sekundę. Mimo to, jego konstrukcja opierała się głównie na “brute force” – analizie ogromnej liczby możliwych ruchów, a nie na próbie naśladowania ludzkiego myślenia, czy uczenia się z doświadczenia.

    Wygrana Deep Blue z Kasparowem była symbolicznym przełomem, pokazującym, że komputery mogą przewyższać ludzi w zadaniach wymagających skomplikowanego procesu decyzyjnego i strategicznego myślenia, takich jak szachy. Jednak, jak pokazały kolejne lata, była to również swego rodzaju ślepa uliczka. Systemy bazujące na zasadach i algorytmach “brute force” szybko stały się przestarzałe wobec dynamicznie rozwijających się sieci neuronowych i technik uczenia głębokiego, które zaczęły dominować w dziedzinie AI.

    Pozostała część artykułu pod materiałem wideo:

    REKLAMA
    Raport

    Dziedzictwo Deep Blue i wpływ na przyszłość AI

    Sukces Deep Blue, mimo że nie przyczynił się bezpośrednio do stworzenia nowych technologii, zainspirował wiele badań nad sztuczną inteligencją. Przyczynił się do ożywienia zainteresowania AI, co miało wpływ na późniejsze przełomy w uczeniu maszynowym i uczeniu głębokim. Systemy te zrewolucjonizowały nie tylko rozgrywkę w szachy, ale także całą dziedzinę sztucznej inteligencji, znajdując zastosowanie w rozpoznawaniu wzorców, przetwarzaniu języka naturalnego i autonomicznej nawigacji.

    Historia Deep Blue jest fascynującym przykładem wczesnych prób zastosowania AI w specyficznych, zamkniętych domenach, takich jak szachy. Mimo że pierwotne podejścia, takie jak systemy oparte na zasadach, okazały się ograniczone, to jednak sukces Deep Blue stał się punktem zwrotnym, który ukazał możliwości i przyszły kierunek rozwoju technologii AI. Zmiana paradygmatu z systemów opartych na zasadach na techniki uczenia maszynowego i głębokiego uczenia doprowadziła do znaczącej ewolucji w dziedzinie sztucznej inteligencji.

    Ewolucja, adaptacja i nowe horyzonty

    W świetle osiągnięć Deep Blue, naukowcy i inżynierowie zaczęli eksplorować nowe modele AI, które mogłyby lepiej naśladować ludzkie procesy poznawcze i adaptować się do zmiennych warunków zewnętrznych. Sieci neuronowe, które następnie zyskały na popularności, zaczęły wykorzystywać ogromne zasoby danych do trenowania modeli, pozwalając maszynom na naukę z doświadczenia i poprawę swoich umiejętności bez bezpośredniej interwencji ludzkiej.

    Deep Blue może być postrzegany jako symbol epoki, w której AI było ograniczone do wąskich zastosowań, jednak jego dziedzictwo żyje w każdym zaawansowanym algorytmie AI, który teraz integruje i przekracza granice ludzkiej inteligencji. Rozwój AI, który był kiedyś motywowany wyzwaniami takimi jak pokonanie mistrza świata w szachach, teraz skupia się na tworzeniu systemów, które mogą współpracować z ludźmi, wspierając ich w codziennych zadaniach i wyzwaniach.

    Czytaj dalej: