Raport

    Podczas Kongresu Biznes Polska Świat mogliśmy posłuchać wielu wartościowych przemówień naszych gości. Jednym z prelegentów był Tomasz Żelski – dyrektor zarządzający ds. digitalizacji w PZU, który przybliżył nam podejście przedsiębiorstwa do nowych technologii i AI.

    PZU jest firmą nieoczywistą, jeśli mowa o stosowaniu sztucznej inteligencji. O Powszechnym Zakładzie Ubezpieczeń w kontekście technologii najłatwiej jest opowiedzieć poprzez liczby.

    Przede wszystkim to 100 mln złotych, które przeznaczamy na cyfryzację. Z jednej strony jest to dla nas standardowe działanie, ponieważ widzimy w technologii dużo pozytywnych aspektów. Z drugiej strony to konieczność, bowiem 22 mln klientów Grupy PZU generuje rocznie 5 mln połączeń do contact center. Bez technologii nie dalibyśmy sobie rady. Dlatego inwestujemy w nasz self-service. Mamy tu już ponad 4 mln aktywnych użytkowników.

    Opowiada Tomasz Żelski z Grupy PZU.

    Rozwój to priorytet Grupy PZU

    Dla rozwoju technologii w PZU najważniejsze jest to, aby prawidłowo określić priorytety. Silna kultura innowacji pozwala Grupie trzymać rękę na pulsie. W związku z tym firma rocznie identyfikuje około 1000 startupów, z których wybiera liderów gotowych do współpracy. Ponadto PZU sięga po wsparcie dużych producentów AI, co w ciągu roku dało ponad 25 narzędzi przetestowanych w pilotażach.

    Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

    REKLAMA
    Raport

    W kwestii sztucznej inteligencji PZU korzysta z produktów dostarczanych od wspomnianych w raporcie dostawców oraz tworzy własne narzędzia. Rozwiązania powstają w Fabryce Sztucznej Inteligencji, a także w wyniku pracy ze startupami. Jednocześnie w maju tego roku uruchomiliśmy GPT Lab, czyli laboratorium, które ma badać AI dostępne na rynku.

    Fot. Kongres Biznes Polska Świat

    Chmury, blockchain i RPA

    W związku z profilem działalności PZU, firma dla bezpieczeństwa danych musiała stworzyć własną chmurę, którą również rozwija we własnym zakresie. Ponadto firma bada technologię blockchain, chociaż nie znaleziono dla niej zastosowania w problematyce działalności. W obszarze Big Data dominuje świadomość, że 22 miliony klientów to największa wartość Grupy. PZU korzysta z technologii m.in. Data Lake i dużą część informacji analizuje w czasie rzeczywistym. Narzędzia RPA, które firma wdraża i rozwija to aż 90 robotów w ponad 100 procesach wykonujących ponad 11 milionów operacji rocznie.

    Inwestycja PKO Banku Polskiego w Metaverse rozwijaną przez PZU, pozwala firmie na wdrażanie najbardziej zaawansowanych technologii. Niemniej jednak narzędzia muszą być dostosowywane do odbiorców, którzy, póki co, mają własne ograniczenia w ich stosowaniu.

    Case study: sztuczna inteligencja PZU w usuwaniu szkód komunikacyjnych i aplikacja SkinVision

    PZU ma solidne przykłady wdrożenia AI w swoją działalność. Firma jest jedną z pierwszych, która wprowadziła sztuczną inteligencję w proces likwidacji szkód komunikacyjnych. To 3 systemy do obsługi szkód oparte na AI (w tym self-service).

    Wartość szkód obsłużonych przy użyciu AI to ponad 8 mld złotych.

    – Udało się skrócić czas obsługi szkody o 2 dni, co w skali naszej firmy tworzy istotne liczby. Czas generowania kosztorysu to teraz nawet 30 sekund. Ogromną wartością wprowadzenia AI jest doprowadzenie procesów do wysokiego poziomu standaryzacji. Dzięki sprawnie działającym narzędziom możemy przez 24 godziny gwarantować wysoki poziom usług, wykonywanych na jednolitym poziomie.

    Jak podkreślał Tomasz Żelski.

    Drugim przykładem projektu zasilanego AI jest certyfikowana medycznie aplikacja do identyfikowania znamion skórnych. Aplikacja jest aktualnie dostępna dla klientów korporacyjnych, którzy w ramach programu “Minuta dla skóry” wykupią dla zatrudnionych pracowników ubezpieczenie w PZU Życie.

    Aplikacja SkinVision jest wynikiem współpracy PZU Ready for Startups z holenderskim startupem typu medtech. Model AI jest wytrenowany na ponad 3 milionach zdjęć. Wielkim sukcesem produktu jest 9 wykrytych znamion nowotworowych potwierdzonych przez lekarzy.

    Na koniec trzeba pamiętać, że sztuczna inteligencja to tylko technologia, a to ludzie wykorzystują ją do dobrych lub złych celów.

    Podsumował swoje wystąpienie dyrektor zarządzający ds. digitalizacji PZU Tomasz Żelski.

    Czytaj dalej: