Kongres Biznes Polska Świat, podczas którego przedstawiono Raport Top AI Driven Companies już za nami. Ponad 300 przedstawicieli krajowego biznesu i nauki oraz goście z całego świata włączyli się w dyskusję o obecności AI w biznesie. Pierwsza edycja wydarzenia miała miejsce 27 listopada 2023 r. w Hotelu Intercontinental.

    Beata Mońka, CEO firmy Art of Networking rozpoczęła spotkanie od przedstawienia kapituły, która wspierała powstawanie raportu. Podziękowania przekazano m.in. Tomaszowi Czechowiczowi – Managing Partner i założyciel MCI Capital i Jackowi Poświacie – Managing Director z Bain & Company, Wiktorowi Namysłowi – General Partner i Co-founder Orbit Capital CEE, a także Pauli Januszkiewicz – CEO of CQURE Inc. i wielu innym postaciom ze sceny AI w polskim biznesie.

    Zobacz relację z Kongresu Biznes Polska Świat i premierę naszego raportu TOP AI Driven Companies w regionie CEE

    Raport jest pierwszym tego rodzaju zestawieniem, które przedstawia liderów technologii – twórców i odbiorców rozwiązań bazujących na sztucznej inteligencji. Dziś wiemy, że w przyszłym roku powrócimy z kolejną edycją tego projektu. W kolejnych latach chcielibyśmy poszerzyć naszą analizę o przedsiębiorstwa z innych krajów obszaru Europy Środkowo-Wschodniej. Aktualny raport nie jest rankingiem, a zestawieniem firm, które wywodzą się z Polski, w istotnej skali wdrożyły AI i z powodzeniem korzystają oraz promują technologię.

    Fot. Kongres Biznes Polska Świat

    Kongres Biznes Polska Świat podkreślił znaczenie AI w przyszłość biznesu

    Tomasz Czechowicz w swoim wystąpieniu o ewolucji technologii AI przybliżył nam obecne trendy. Dziś największy boom w AI dotyczy jej możliwości generowania kodów (programowania). Największym przełomem, którego jesteśmy świadkami, jest rozwój generatywnego AI. Firmy w CEE specjalizują się głównie w tworzeniu aplikacji AI oraz w modelach AI. Estonia to lider transformacji AI – dominiuje pod względem powstawania tzw. unicornów cyfrowych. Trzeba nadmienić, że Polscy dostawcy AI to gównie integratorzy globalnych rozwiązań i twórcy wspomnianych aplikacji. To wśród nich wyłoniliśmy top 50 przedsiębiorstw, o których informuje nasz raport Top AI Driven Companies.

    O odbiorcach i użytkownikach sztucznej inteligencji opowiedział Jacek Poświata reprezentujący firmę Bain & Company. O ile samo AI nie jest absolutną nowością, o tyle wdrażanie tych rozwiązań nastąpiło w niezwykle gwałtownym tempie. W pewnym stopniu przyczynił się do tego fenomen narzędzia ChatGPT.

    Fot. Kongres Biznes Polska Świat

    Sztuczna inteligencja znacznie wpływa na wartość produktów i usług oraz efektywność firm

    Z analizy wykonanej przez Bain & Company wynika, że aż 85% badanych firm postrzega AI jako priorytet strategiczny na najbliższe 2 – 4 lata. Ponadto 74% respondentów stwierdza, że narzędzia AI pomogą w ulepszeniu oferty / wartości produktu czy usługi na rynku, a ponad 80% uważa, że sztuczna inteligencja w ogólności podniesie efektywność firmy.

    Na przykładzie współpracy Bain & Company z siecią sklepów Carrefour możemy zauważyć, jak AI zwiększa wartość usług dla konsumentów. Sieć zdecydowała się wprowadzić wirtualnego asystenta kupującego, który tworzy listę zakupów z uwzględnieniem zachowań konsumenckich, potrzeb i budżetu klienta. W efekcie kupujący w prosty sposób dostawał zindywidualizowane zakupy, a Carrefour mógł liczyć na zwiększony koszyk zakupów, wysokiej jakości dane zebrane od klientów i wzrost zadowolenia z usług.

    Innym projektem było zastosowanie AI przez Coca-Colę w kampanii reklamowej. Szybkie i zautomatyzowane kreowanie reklam odbywało się w istocie przy wsparciu sztucznej inteligencji.

    Fot. Kongres Biznes Polska Świat

    Polskie firmy z Top 50 AI Driven Companies „gonią” Zachód

    Generative AI przyniesie nam szerokie korzyści na wielu płaszczyznach. W swojej wypowiedzi Jacek Poświata zwrócił uwagę, że już ok. 15% zadań pracowników może wykonywać ChatGPT, a liczba ta wzrasta do 50%, jeśli stworzy się specjalistyczne oprogramowanie oparte o AI. Sztuczna inteligencja wpływa również na zadowolenie zatrudnionych. Z przedstawianych danych wynika, że ok. 60% pracowników cieszy się, że dzięki AI nie musi wykonywać powtarzalnych prac.

    Polskie firmy wykorzystują AI głównie do optymalizacji wewnętrznych procesów takich jak personalizacja oferty (35%), automatyzacja i optymalizacja obsługi klienta (33%) czy zwiększanie efektywności marketingu (27%).

    Ocenia się, że Polska nadal pozostaje nieco za Europą Zachodnią, jeśli mówimy o nakładach i zwrocie z inwestycji w AI. Niemniej możemy wskazać silną grupę tzw. lokalnych championów AI, o których również można przeczytać w raporcie.

    Czytaj dalej: