Obecnie niemal 24 mln Polaków używa aktywnie bankowości elektronicznej, a ponad 20 mln loguje się do bankowości z aplikacji mobilnych. Coraz większa liczba transakcji elektronicznych, przekłada się również niestety na większą aktywność cyberprzestępstw.

    W Raporcie Antyfraudowym BIK 2024 czytamy, że w tym roku znacząco wzrósł odsetek prób pozyskania loginu i hasła do konta bankowego. Z tą formą przestępczych działań zetknęło się 22% respondentów badania opinii, co oznacza wzrost aż o siedem punktów procentowych w relacji do 2023 roku. Choć Polacy coraz lepiej rozpoznają podejrzane zachowania, to cyberprzestępcy stale wprowadzają nowe, nieznane schematy oszukańcze, głównie wykorzystujące socjotechniki, np. podszywanie się pod firmy, fałszywe linki w mailach czy sms-ach, maile ze złośliwym oprogramowaniem czy przejmowanie pulpitów zdalnych.

    Jest to wyraźny sygnał, że do zabezpieczenia się w bankowości elektronicznej nie wystarczy już login i hasło. Wymagana jest ciągła weryfikacja transakcji – również już po zalogowaniu, w oparciu o dodatkowe mechanizmy uwierzytelniające.

    Nowatorskie rozwiązania antyfraudowe

    Grupa BIK, która kojarzy się większości z obszarem wymiany informacji i analiz to także największa baza informacji o zobowiązaniach finansowych i kredytowych w Polsce. Dzieli się ona z rynkiem swoimi kompetencjami w zarządzaniu olbrzymimi zbiorami danych, zaawansowanymi metodami analitycznymi i statystykami, a więc tym co ma wpływ na gospodarkę i zachowania klientów na rynku kredytowym. Oprócz tej gałęzi swojej działalności Grupa BIK wspiera bezpieczeństwo systemu finansowego poprzez rozwój i wdrażanie nowatorskich rozwiązań antywyłudzeniowych.

    Wśród antyfraudowych rozwiązań w portfolio BIK znajdują się systemy prewencyjne, m.in. Platforma Antyfraudowa, która wychwyciła i zatrzymała fałszywe wnioski kredytowe, będące próbami wyłudzenia na kwotę już prawie miliarda złotych! Inne rozwiązanie to Platforma Cyber Fraud Detection, która służy do badania nadużyć w kanałach online i analizy urządzenia końcowego klientów.

    Agnieszka Szopa-Maziukiewicz, Prezes Zarządu Digital Fingerprints i dyrektor zarządzająca Obszarem IT w Grupie BIK

    Wyższy stopień bezpieczeństwa – weryfikacja behawioralna

    Grupa BIK rozwinęła kolejne rozwiązanie technologiczne, którego ideą – podobnie jak opisanych powyżej platform – jest sektorowość i współdzielenie. Jest to Platforma Weryfikacji Behawioralnej – kolejny stopień zabezpieczenia klientów i banków, jakiego wcześniej na rynku nie było.

    Platforma Weryfikacji Behawioralnej BIK to nowoczesne rozwiązanie antyfraudowe, które pomaga chronić klientów banków przed utratą środków na koncie. Tradycyjne mechanizmy uwierzytelniania, takie jak login i hasło, przestają być wystarczające wobec coraz bardziej zaawansowanych metod kradzieży tożsamości. Dlatego rozwój systemu bezpieczeństwa bazujący na profilu behawioralnym klientów rewolucjonizuje cyfrowe bezpieczeństwo klientów korzystających z bankowości online oraz mobilnej.

    Rozwiązanie weryfikacji behawioralnej bazuje na technologii Digital Fingerprints, polskiego start-upu wchodzącego w skład Grupy BIK. W oparciu o tę technologię zbudowana została Platforma Weryfikacji Behawioralnej BIK, która ma szanse chronić cały sektor finansowy i wszystkich Polaków korzystających z bankowości elektronicznej czy mobilnej. Weryfikacja behawioralna to kolejny poziom ochrony zabezpieczający konto klienta przed nieuprawnionym przejęciem. Weryfikuje zachowanie użytkownika korzystającego z bankowości zarówno w aplikacji mobilnej, jak i w przeglądarce, od początku nawiązania sesji ze swoim bankiem aż do jej zakończenia. To technologia, w której nie są zbierane żadne dane wrażliwe klienta. Weryfikowane jest ­zachowanie użytkownika w kontekście wcześniej zbudowanego wzorca cech dla niego charakterystycznych, tzn. sposób korzystania z urządzeń, szybkość pisania na klawiaturze, nacisk na ekran dotykowy itd. Są to dane zaszyfrowane i zanonimizowane. Rozwiązanie to jest dla konsumentów dodatkowym elementem bezpieczeństwa stanowiącym ochronę klienta i jego transakcji.

    Agnieszka Szopa-Maziukiewicz, Prezes Zarządu Digital Fingerprints i dyrektor zarządzająca Obszarem IT w Grupie BIK

    Digital Fingerprints – spółka, która w 2022 roku dołączyła do Grupy BIK, wykorzystała najnowszą technologię do stworzenia rozwiązania, które pomaga chronić klientów całego sektora finansowego. Tak powstała Platforma Weryfikacji Behawioralnej BIK.

    Zaufać technologii, która zna Twój „cyfrowy charakter pisma”

    Rozwiązanie weryfikacji behawioralnej chroni klientów banków przed utratą środków na koncie, identyfikując oszustów w czasie rzeczywistym. Działa zarówno w przeglądarce, jak i na urządzeniach mobilnych (iOS i Android). Jest przyjazne w korzystaniu, działa w tle, nie wymaga od użytkownika żadnych specjalnych działań.

    Jest to rozwiązanie zaawansowane technologicznie, gdyż wykorzystuje uczenie maszynowe do ciągłego przyuczania modeli behawioralnych. Taki algorytm sztucznej inteligencji pozwala utrzymywać zawsze aktualne modele oraz zatrzymać oszukańcze operacje jeszcze zanim pieniądze wypłyną z rachunku klienta. Działa nie tylko podczas logowania się przez użytkownika do bankowości internetowej lub mobilnej, ale także w trakcie trwania całej sesji.

    Weryfikowane interakcje użytkownika są bezkontekstowe, nie jest odczytywana treść, co pozwala na pełne poszanowanie prywatności za zgodą użytkowników. MMetoda została zaprojektowana tak, aby uwzględniać obowiązki wynikające z przepisów prawa, w szczególności RODO. Dodatkowo, weryfikacja behawioralna może posłużyć jako jedna z kategorii silnego uwierzytelnienia (SCA – strong customer authentication) zgodnie z PSD2.

    Do analizy służą jedynie takie cechy jak sposób pisania użytkownika, tempo naciskania przycisków na klawiaturze, charakterystyka poruszania myszką czy sposób korzystania z ekranu dotykowego. Dzięki temu system tworzy dynamiczny profil behawioralny użytkownika pozwalający przy każdym korzystaniu z bankowości elektronicznej lub mobilnej wykryć ewentualne anomalie jego zachowania wskazujące na próbę oszustwa.

    Wszyscy za jednego

    Jednym z najważniejszych elementów wyróżniających Platformę Weryfikacji Behawioralnej BIK jest jej sektorowy charakter. Banki, które korzystają z tego rozwiązania, mogą współdzielić bazę profili behawioralnych, co znacząco podnosi poziom bezpieczeństwa w całym sektorze. Każdy klient banku jest chroniony przed potencjalnymi próbami oszustwa. Skuteczność rozwiązania jest bardzo wysoka, wykrywa anomalie w zachowaniu użytkownika w czasie rzeczywistym i obejmuje ochroną już ponad 5 milionów użytkowników, z czego korzysta 6 banków w Polsce.

    Dzięki swojej innowacyjności Platforma Weryfikacji Behawioralnej BIK nie ogranicza się jedynie do sektora finansowego. Jest to dojrzałe rozwiązanie, które może znaleźć zastosowanie w branżach takich jak e-commerce czy telekomunikacja, zwiększając bezpieczeństwo na szeroką skalę.

    Czytaj też: