Salesforce wprowadza zmiany w swojej strategii sztucznej inteligencji. Teraz firma twierdzi, że jej narzędzia AI mogą wykonywać zadania bez nadzoru człowieka. Zmieni też sposób, w jaki pobiera opłaty za oprogramowanie.

    Firma jest znana z wprowadzenia ery oprogramowania jako usługi, co polega na wynajmowaniu dostępu do aplikacji komputerowych za pośrednictwem subskrypcji. Jednak teraz, gdy generatywna AI wstrząsa branżą, Salesforce przemyślał swój model biznesowy dla tej nowej technologii.

    Czytaj też: Zawody przyszłości w 2030 r. Praca w dobie technologii i zmian społecznych

    Gigant oprogramowania będzie pobierał opłatę w wysokości 2 dolarów za rozmowę prowadzoną przez jego nowych „agentów” — generatywną AI stworzoną do obsługi zadań takich jak obsługa klienta czy planowanie spotkań sprzedażowych bez potrzeby nadzoru człowieka.

    Nowa strategia cenowa ma również na celu ochronę Salesforce, jeśli AI przyczyni się do przyszłych utrat miejsc pracy, a klienci biznesowi będą mieli mniej pracowników do kupowania subskrypcji na oprogramowanie firmy.

    Salesforce policzy za AI nieco inaczej

    Salesforce nawet skłania się ku potencjałowi zastępowania pracowników przez nową technologię. Jego nowi agenci AI pozwolą firmom zwiększyć zdolność produkcyjną w okresach wzmożonej aktywności bez konieczności zatrudniania dodatkowych pracowników na pełny etat lub pracowników tymczasowych — przyznał dyrektor generalny Marc Benioff podczas przemówienia na corocznej konferencji Dreamforce, mającej miejsce we wrześniu.

    Pomimo intensywnego skupienia na AI od początku 2023 roku, twórcy oprogramowania aplikacyjnego, tacy jak Salesforce, Workday i ServiceNow, mają niewiele do pokazania za swoje wysiłki. Zyski z przychodów i wyceny z AI w dużej mierze trafiły do producentów sprzętu, takich jak Nvidia, lub infrastruktury chmurowej, jak Oracle Corp.

    Wielu dostawców oprogramowania wprowadziło asystentów AI, którzy mogą podsumowywać lub tworzyć treści pisemne — najbardziej znanym z nich jest Copilot firmy Microsoft. Ogólnie rzecz biorąc, klienci nie byli jeszcze gotowi płacić za te dodatkowe funkcje.

    Nowa iteracja produktów AI Salesforce ma działać bez nadzoru, w przeciwieństwie do „już przestarzałych copilotów i chatbotów, które polegają na ludzkich żądaniach i mają trudności ze złożonymi lub wieloetapowymi zadaniami” — czytamy w oświadczeniu spółki. Na przykład wydawca John Wiley & Sons powiedział, że był w stanie zwiększyć liczbę zapytań realizowanych przez dział obsługi klienta, które rozwiązał za pomocą „agentów” Salesforce bez interakcji pracowników.

    To oznacza zmianę dla Salesforce, który do niedawna koncentrował się na budowaniu narzędzi AI wspomagających ludzi.

    Benioff argumentował, że nowe produkty AI będą bardzo dokładne i bezpieczne, ponieważ Salesforce już ma ogromną ilość danych klientów.

    Czytaj też: